top of page

Adfærdsdesign

02. Gør I det bevidst svært for brugere at finde eller forstå information eller funktionalitet?

Digitalt design handler som oftest om at lave interfaces, som er brugervenlige og nyttige for brugerne. Men nogle gange har virksomheder en interesse i, at brugerne gør ting, som ikke er i brugernes interesse. Eksempelvis at blive ved med at abonnere på en service, som man ikke bruger, at købe lidt flere produkter end nødvendigt, eller måske sige ja til betingelser, som ikke er i brugerens interesse.


disse tilfælde kan design udvikle sig til manipulerende design eller såkaldte “dark patterns”, hvor man bruger udspekulerede design-tricks til at få brugere til at gøre ting, som ikke er i deres interesse. Ofte handler det om, at skjule vigtig information eller at fremhæve anden information ved hjælp af farver, animationer, fontstørrelser eller andre grafiske hjælpemidler.


Den etiske rettesnor må være, at man altid designer med udgangspunkt i brugernes interesser. Der er naturligvis tale om en etisk balance, men man bør altid undgå bevidst manipulation, hvor man med sikkerhed
kan sige, at det handler om at gavne virksomheden
på bekostning af brugeren.

Anbefalinger:

  • Når I designer, bør I ikke alene tænke på brugervenlighed, men også på brugernytte.

  • Vær særligt opmærksom på børn og andre svage målgrupper, som er særligt nemme at manipulere.

  • Overvej hvordan du selv ville have det med at bruge dit digitale design.

  • Brugertest alle de ting, som ikke er til virksomhedens fordel: Afmelde abonnement, returnere produkter, osv.

Det dårlige eksempel:

Har du en konto hos Amazon? Prøv at slette kontoen!

 

Hvis det forekommer svært, kan du finde en manual her: kortlink.dk/2agfy

 

Hint: Du skal bruge mere end 10 klik, og du kan faktisk ikke gøre det uden at være i kontakt med en person fra Amazon.

Det gode eksempel:

Langt de fleste abonnementbaserede digitale services tilbyder en gratis prøveperiode, men betingelsen for at få adgang til prøveperioden er, at man opgiver sine kreditkortinformationer, så abonnementet kan gå i gang automatisk ved prøveperiodens udløb.

 

Resultatet er naturligvis at mange brugere glemmer at afmelde deres abonnement, og derfor bliver hængende som betalende kunder, selvom de måske havde fortrudt.

 

Der er dog undtagelser – nemlig det danske dagblad Information og cykeltræningsplatformen Zwift, som begge tilbyder en gratis prøveperiode, hvor man ikke skal opgive sine kortoplysninger.

 

Begge skiller sig ud fra konkurrenterne, og fremstår både mere etiske og mere attraktive over for kunderne.

bottom of page