Nogle foredrag har man ingen forventninger til. Andre har man VIRKELIG set frem til. Det kan handle om emnet, eller det kan handle om oplægsholderen. Jeg hørte en gang en klog mand sige, at lærte man bare én ting til et foredrag, så var det det værd. Jeg har lige hørt Peter Svarres oplæg ”Hvad skal vi med mennesker?”. Sindssygt spændende titel. Godt emne. Relevant og interessant – og i forhold til designudvikling et virkelig essentielt område. Jeg havde derfor vildt høje forventninger til Peter og til emnet. Min eneste frygt var, om det ville være meget teknisk og fuld af uforståelige ”AI-termer”. Jeg må sige at jeg var meget begejstret og beriget, både under og efter. Det var vigtigt. Det var relevant. Det var pædagogisk. Det var underholdende. Det var involverende. Og vigtigst af alt, jeg tænkte selv videre et par dage efter, ud fra Peters pointer. Jeg glæder mig til at høre 2éren.
Abelone Varming, Direktør, Design Denmark
Om foredraget:
Kunstig intelligens stormer frem på alle områder for tiden. Vi kan tale med vores computere, vores biler kører af sig selv, og på vores arbejdspladser bliver flere og flere opgaver overtaget af maskinerne. De kloge maskiner er ikke længere bare logisk tænkende regnemaskiner, de er intuitive og kreative modspillere og medspillere i vores dagligdag og arbejdsliv. I dette foredrag får du svaret på, hvorfor udviklingen går så hurtigt i disse år, men vi kaster også blikket tusind år tilbage i historien for at forstå, hvorfor kunstig intelligens egentlig ikke er så nyt og hvorfor kunstig intelligens har nogle alvorlige begrænsninger, som vi er nødt til at forstå, hvis vi skal undgå teknologiens skyggesider.
Foredraget bygger på min bog "Hvad skal vi med mennesker?", som udkom på Gyldendal i januar 2019. Der vil være mulighed for at kunne købe bogen i forbindelse med foredrag.
Hvem henvender det sig til?
Folk med interesse for samfund og den teknologiske fremtid. Foredraget kan dog også skræddersys til virksomheder eller brancher
Versioner af foredraget:
-
Kunstig intelligens og etik: Hvad betyder det, når kloge maskiner begynder at træffe vigtige beslutninger?
-
Kunstig intelligens og arbejdsløshed: Bliver vi alle arbejdsløse eller arbejdsfri?
-
Kunstig intelligens og singulariteten: Bliver maskinerne superintelligente, og hvad sker der så? (spoiler: Det bliver anderledes end vi tror...)
-
Kunstig intelligens og design: Hvordan skal designere forholde sig til deres nye AI-superkræfter?
Hvor lang tid tager det?
Foredraget varer 45 - 60 minutter og kan kombineres med efterfølgende workshops. Jeg har dog også holdt en del lynhurtige inspirationsoplæg af 10-15 minutters varighed.
Sprog:
Dansk eller engelsk
Ting jeg har sagt/skrevet om emnet:
Forfatter: Kunstig intelligens kan tøjles, men vi må ikke være naive
Vi har brug for en algoritmisk politik (Kronik i Politiken)
Peter has the ability to explain the business potential in social media in a way that is easy to understand. In a mulitilingual scandianvian environment it is also appreciated that he is able to do this brilliantly in English.
Rune Kibsgaard Sjøhelle, Head of External Communications, Nordea
Peter Svarre gave a very instructive and inspirational presentation, which gave new insights in how to strengthen marketing on social platforms.
Lea Strömgren, Projektleder & EA for Kommunikations- og Markedsføringsdirektøren, DR Kommunikation og Markedsføring
Peter Svarre is a brilliant speaker who can deliver the social media message effectively to an audience with little or no experience of social media in a business context. In Ramboll, we have used Peter’s expertise on several occasions – he has talked about how a large international company can work with social media, how to use social media in PR activities, and he has introduced corporate blogging to an international group of employees as well as top management. Peter speaks with great enthusiasm and authority and provides inspiration and food for thought for his audience.
Louise Lyngaa, Project Manager, Ramboll
om peter svarre
Jeg hjælper virksomheder med at løse deres digitale marketing- og forretningsudfordringer. Jeg har arbejdet i 20 år med user experience, sociale medier, web metrics, online markedsføring og digital strategi. I dag driver jeg min egen virksomhed, hvor jeg med foredrag, undervisning og rådgivning hjælper virksomheder med at omstille sig til den digitale tidsalder. Som konsulent bliver jeg typisk brugt som sparringspartner i forbindelse med udvikling af strategier for kommunikation, og som foredragsholder bliver jeg brugt til konferencer eller til at inspirere virksomheder, der skal sætte fut i deres digitale omstillingsproces.