Om foredraget:

Hver gang du åbner en browser eller kigger på din mobiltelefon, bliver du hvirvlet ud i en verden af digitale services, som høster dine data, manipulerer med dine valg, og trænger dybt ind i din hjerne for at få dig til at klikke på lidt flere annoncer. 


Store teknologivirksomheder som Google, Facebook og Amazon har i mange år haft frit spil til at designe løsninger, som på overfladen har været teknologiske vidundere, men som under overfladen har brugt digitale teknologier til at udnytte menneskelige svagheder. 


Resultaterne har vist sig som digital afhængighed, fake news, filterbobler, monopolmarkeder, svækket innovationskraft, datamisbrug, overvågning og automatiseret racisme og kvindehad.


Vi har brug for et ny paradigme for vores digitale verden, og det handler ikke kun om de store teknologivirksomheder, det handler om, hvordan virksomheder generelt designer digitale produkter.


Derfor har vi behov for en ny etisk tilgang til digitalt design – både hos den lille startup såvel som de store virksomheder og ikke mindst i den offentlige sektor. 


Men hvordan laver man etisk digitalt design?


Det får du svaret på i dette foredrag (eller workshop) med Peter Svarre, som har arbejdet et år sammen med Dansk Design Center på at udvikle redskabet Det Digitale Etikkompas, som netop hjælper virksomheder med at tænke etik ind i deres digitale løsninger. 
 

Se mere om Etikkompasset her

 

Hvem henvender det sig til?

 

  • Virksomhedsledere

  • Designere og UX-designere

  • Product managere/projektledere

  • Data scientists eller andre der arbejder med automatisering og algoritmer

Versioner af foredraget/workshoppen:

  • Foredrag af 60 minutters varighed, der handler om, hvorfor digital designetik er vigtigt, og hvordan man kan begynde at arbejde med det.

  • Halv dags workshop, hvor man eksempelvis i et produktteam lokaliserer etiske udfordringer i egne produkter og finder løsninger.

  • Workshop over to halve dage, hvor man først lærer at tale om og forstå digital designetik, hvorefter man vender blikket mod egne digitale produkter og finder udfordringer og løsninger.

 

Sprog:

Dansk eller engelsk

Ting jeg har sagt/skrevet om emnet:

Diverse videoer og webinarer om Etikkompasset og Digital Designetik

Hvordan sikrer vi, at de tænkende robotter og computere ikke bliver nazister og galninge? (Kronik i Politiken)

 

Peter has the ability to explain the business potential in social media in a way that is easy to understand. In a mulitilingual scandianvian environment it is also appreciated that he is able to do this brilliantly in English.

 

Rune Kibsgaard Sjøhelle, Head of External Communications, Nordea

Peter Svarre gave a very instructive and inspirational presentation, which gave new insights in how to strengthen marketing on social platforms.

 

Lea Strömgren, Projektleder & EA for Kommunikations- og Markedsføringsdirektøren, DR Kommunikation og Markedsføring

Peter Svarre is a brilliant speaker who can deliver the social media message effectively to an audience with little or no experience of social media in a business context. In Ramboll, we have used Peter’s expertise on several occasions – he has talked about how a large international company can work with social media, how to use social media in PR activities, and he has introduced corporate blogging to an international group of employees as well as top management. Peter speaks with great enthusiasm and authority and provides inspiration and food for thought for his audience.

 

Louise Lyngaa, Project Manager, Ramboll

om peter svarre

Jeg hjælper virksomheder med at løse deres digitale marketing- og forretningsudfordringer. Jeg har arbejdet i 20 år med user experience, sociale medier, web metrics, online markedsføring og digital strategi. I dag driver jeg min egen virksomhed, hvor jeg med foredrag, undervisning og rådgivning hjælper virksomheder med at omstille sig til den digitale tidsalder. Som konsulent bliver jeg typisk brugt som sparringspartner i forbindelse med udvikling af strategier for kommunikation, og som foredragsholder bliver jeg brugt til konferencer eller til at inspirere virksomheder, der skal sætte fut i deres digitale omstillingsproces.