Adfærdsdesign
03. Udnytter I brugernes manglende koncentrationsevne til jeres egen fordel?
Brugere kan sagtens læse lange tekster og sætte sig ind i komplekse problemstillinger på internettet. Men det kræver, at de er i det rette mindset - f.eks. hvis de lytter til en podcast eller læser lange magasinartikler.
Men hvis brugeren er i gang med en transaktion: købe produkter, downloade apps eller lignende, så kan man ikke forvente, at brugerne har båndbredde til at sætte sig ind i komplekse spørgsmål om cookies, tracking, brug af data, profilering osv.
Med andre ord skal I ikke regne med, at brugerne har forstået jeres datapolitik eller jeres regler for et abonnement, bare fordi de har klikket på acceptér-knappen.
Og I bør aldrig udnytte brugernes manglende koncentrationsevne til at få brugerne til at acceptere betingelser, der stiller dem dårligere. I har muligvis fået en juridisk accept, men etisk set har I ikke fået en reel accept.
Anbefalinger:
-
Undgå så vidt muligt lange og komplekse tekster.
-
Prøv at splitte information op i mindre bidder og præsentér den, når det er relevant.
-
Har I brug for accept fra brugerne, så prøv at bede om accept i den kontekst, hvor accepten er relevant.
-
Overvej om kompleksiteten kunne mindskes ved at gøre jeres service mindre kompleks.
-
Brug dygtige tekstforfattere til at skrive denne slags tekster.