Adfærdsdesign
05. Forsøger I at skabe afhængighed af jeres produkt med billige tricks?
Mange virksomheder ønsker, at deres produkter anvendes så meget som muligt – særligt hvis produkterne er reklamefinansierede.
Det kan derfor være fristende at gøre brugerne afhængige af produkterne ved at indbygge designs, som anvender nudging, sociale mekanismer eller data til få brugere til at blive hængende og komme tilbage
oftere.
Det kan være en overdreven brug af notifikationer, eller det kan være brug af sociale funktioner, hvor folk øger deres sociale status ved at være mere aktive på en platform.
Det er naturligvis etisk i orden at designe så gode produkter, at folk simpelthen bliver afhængige af at bruge produktet. Det bliver først uetisk, når de afhængighedsskabende tricks udelukkende bidrager til at skabe afhængighed, og ikke gør selve produktet bedre. Det kan være en svær etisk balance at ramme!
Anbefalinger:
-
Spørg jeres brugere om de føler, at de bruger for meget tid eller for mange penge på jeres service.
-
Indbyg stopklodser, som forhindrer sygelig afhængighed af jeres produkt.
-
Tænk på svage målgrupper som børn eller ludomaner, som nemmere bliver sygeligt afhængige.
Det dårlige eksempel:
Snapchat har en funktion, som hedder “Streaks”, som motiverer folk til at holde Snapchat-samtaler kørende i så lang tid som muligt. Jo længere samtalen kører frem og tilbage, jo bedre et streak, og jo flere belønninger modtager samtalepartnerne i form af små sjove emojis.
Det er et klassisk eksempel på et design, som egentlig ikke gør produktet bedre (hvis folk vil tale med hinanden, kan de godt finde ud af det selv), men udelukkende tjener det formål at holde folk på platformen.
Det gode eksempel:
Netflix er en service, som kan være meget afhængighedsskabende, fordi man altid får anbefalet relevant indhold baseret på ens personlige præferencer.
Netflix havde dog også en funktion, som automatisk igangsatte nye afsnit af en serie, efter afslutning af et afsnit. Brugerne blev altså kraftigt nudget til at blive hængende og “binge” mange afsnit af en serie i træk.
Det er et eksempel på et design, som ikke giver brugeren meget ekstra værdi (det er ikke svært at klikke på start-knappen), men til gengæld kan det skabe afhængighed, som brugeren egentlig ikke har gavn af.
Netflix fjernede derfor dette designelement, så serier ikke længere starter automatisk.