Adfærdsdesign
05. Forsøger I at skabe afhængighed af jeres produkt med billige tricks?
Mange virksomheder ønsker, at deres produkter anvendes så meget som muligt – særligt hvis produkterne er reklamefinansierede.
Det kan derfor være fristende at gøre brugerne afhængige af produkterne ved at indbygge designs, som anvender nudging, sociale mekanismer eller data til få brugere til at blive hængende og komme tilbage
oftere.
Det kan være en overdreven brug af notifikationer, eller det kan være brug af sociale funktioner, hvor folk øger deres sociale status ved at være mere aktive på en platform.
Det er naturligvis etisk i orden at designe så gode produkter, at folk simpelthen bliver afhængige af at bruge produktet. Det bliver først uetisk, når de afhængighedsskabende tricks udelukkende bidrager til at skabe afhængighed, og ikke gør selve produktet bedre. Det kan være en svær etisk balance at ramme!
Anbefalinger:
-
Spørg jeres brugere om de føler, at de bruger for meget tid eller for mange penge på jeres service.
-
Indbyg stopklodser, som forhindrer sygelig afhængighed af jeres produkt.
-
Tænk på svage målgrupper som børn eller ludomaner, som nemmere bliver sygeligt afhængige.