Data
01. Indsamler I for mange data og opbevarer I data for længe?
I en verden, hvor data betragtes som den nye olie, og hvor maskinlærende kunstige intelligenser trænes på enorme datasæt, kan det være fristende at indsamle data uden nogen form for hæmninger.
I skal dog være opmærksomme på, at overdreven indsamling af data er ulovlig i henhold til GDPR, men derudover er det også uetisk, upraktisk og stærkt risikabelt.
Overdreven indsamling af data handler både om, hvor mange data, man indsamler, og hvor længe man opbevarer data. Der er ingen grund til at have for mange data, men man bør heller ikke opbevare data længere tid end højst nødvendigt.
Tænk på, at store mængder data øger risikoen for datalæk, og det gør det også sværere for jer, at håndtere data på brugerens vegne.
Endelig er det decideret uetisk at indsamle data, som man ikke er stærkt forretningskritiske overfor, fordi det udsætter brugerne for unødig risiko for privatlivskrænkelser, og fordi det er med til at styrke data-uligheden mellem virksomheder og borgere.
Anbefalinger:
-
Forsøg altid at fjerne data om en bruger/kunde frem for at tilføje nye data
-
Spørg altid jer selv, om I virkelig har brug for netop dette datapunkt?
-
Sørg for at rydde op i gamle data, der ikke længere er behov for.
Det dårlige eksempel:
Danske gymnasier anvender platformen Lectio til administration og kommunikation mellem lærere og elever. Problemet med Lectio er, at data på platformen ikke slettes, hvilket betyder, at lærere kan gå tilbage i tiden og finde oplysninger om karakterer og sygefravær på elever, som for længst er stoppet på skolen. Data ligger tilgængelige, så alle lærere på en skole kan tilgå oplysningerne uden password.
Praksissen er sandsynligvis et brud på GDPR, men det er også uetisk omgang med data, fordi man opbevarer data, som ikke tjener noget formål.
Det gode eksempel:
DuckDuckGo er et alternativ til Google’s søgemaskine, som ikke indsamler brugerdata eller sporer brugerens søgninger på nettet. DuckDuckGo ved sågar heller ikke, hvor mange brugere de har, da de ikke sporer brugerne.
Da DuckDuckGo ikke lagrer information om brugerne, får brugerne udelukkende vist annoncer, som relaterer sig til den aktuelle søgning. Når man bruger DuckDuckGo, er det altså tydeligt for brugerne, at de ikke bliver tracket på tværs af websider, og at søgemaskinen ikke samler overdrevent mange data om deres bevægelser på internettet.