Princip 2
Undgå at manipulere
Digitale løsninger er ofte designet til at hjælpe mennesker ved at træffe beslutninger på deres vegne. Men pas på, at denne hjælp ikke undergraver menneskets helt grundlæggende trang til at bestemme over sit eget liv. Og pas særligt på, at jeres digitale løsning ikke ender med at manipulere mennesker på en måde, som er skadelig.
Et tænkt eksempel
I sælger cykeltøj på internettet, og nu har I designet en virkelig effektiv og gennemtænkt Facebook-kampagne, hvor I målretter kampagnen mod folk der interesserer sig for cykelsport.
Hvis de har besøgt jeres webside, benytter I retargeting til at ramme dem igen og igen med målrettede budskaber på Facebook. I kan se på jeres statistikker, at jeres nye målrettede Facebook-kampagne er 77% mere effektiv end en almindelig kampagne.
Alle jeres konkurrenter gør det samme, men I stiller jer selv spørgsmålet om det er ok at bruge data, adfærdsdesign og algoritmer til at manipulere så meget med folks købsadfærd.