top of page

Princip 4

Undgå at skabe ulighed

Digitalt design uden tanke for etik kan ofte ende med at videreføre og forstærke eksisterende uligheder i samfundet. Tænk altid på at designe løsninger, som ikke skaber mere ulighed.

Et tænkt eksempel

I er i gang med at designe et nyt digitalt forsikringsprodukt. Hvis kunderne hos forsikringsselskabet installerer en app på deres telefon, kan forsikringsselskabet tracke kvaliteten af deres kørsel. Hvis man kører godt og forsigtigt, bliver præmien automatisk lavere.

 

80 procent af alle danskere mener selv, at de kører bedre bil end gennemsnittet, så dit produkt bliver naturligvis meget hurtigt populært.

 

Men har I overvejet konsekvenserne for dem, som kører dårligt bil, som pludselig får meget høje præmier?

 

Og er I sikre på, at jeres algoritme faktisk er god nok til at skille dårlige bilister fra gode?

 

Og har I overvejet de samfundsmæssige konsekvenser af, at flere og flere forsikringsprodukter bliver så specifikke, at det kollektive element i forsikring begynder at forsvinde?

Peter Svarre - petersvarre.dk - Nørrebrogade 110A, 1.tv, 2200 København N, tlf: 40409492, mail: peter@petersvarre.dk

bottom of page