Data

05. Har I fået brugernes tilladelse til at indsamle og behandle data?

De fleste virksomheder har forstået, at det kræver tilladelse at indsamle data om kunder og brugere.


Det virkelige etiske problem handler derfor oftere om, hvorvidt man har fået en reel tilladelse, hvor brugeren har fuld forståelse for, hvad tilladelsen indebærer.


Tænk på de mange Cookie-popups, som møder brugerne på internettet i dag. Hvor mange brugere sætter sig ind i, hvad de faktisk siger ja til, når de accepterer cookies?


I har en etisk forpligtelse til at indhente tilladelse på en måde, som er forståelig for jeres brugere. Det betyder ofte, at man skal formulere sig meget kortere og meget
mere pædagogisk.


Men husk også, at hvis det er svært at forklare, hvorfor I indsamler data, så er der måske en grund til, at I skulle lade være.

Anbefalinger:

  • Lad ikke jurister alene skrive teksterne til kunderne. Sørg for at tekster gennemskrives af kommunikatører.

  • Husk at tekster på over 5 – 10 linjer meget sjældent læses til ende.

  • Overvej at have to dokumenter: Et formelt/juridisk dokument, og et dokument, der er let at læse, men
    måske ikke helt juridisk korrekt.

  • Hvis I ikke kan få en reel og fuldt informeret tilladelse fra jeres brugere, skal I undlade at indsamle data.