top of page

Data

05. Har I fået brugernes tilladelse til at indsamle og behandle data?

De fleste virksomheder har forstået, at det kræver tilladelse at indsamle data om kunder og brugere.


Det virkelige etiske problem handler derfor oftere om, hvorvidt man har fået en reel tilladelse, hvor brugeren har fuld forståelse for, hvad tilladelsen indebærer.


Tænk på de mange Cookie-popups, som møder brugerne på internettet i dag. Hvor mange brugere sætter sig ind i, hvad de faktisk siger ja til, når de accepterer cookies?


I har en etisk forpligtelse til at indhente tilladelse på en måde, som er forståelig for jeres brugere. Det betyder ofte, at man skal formulere sig meget kortere og meget
mere pædagogisk.


Men husk også, at hvis det er svært at forklare, hvorfor I indsamler data, så er der måske en grund til, at I skulle lade være.

Anbefalinger:

  • Lad ikke jurister alene skrive teksterne til kunderne. Sørg for at tekster gennemskrives af kommunikatører.

  • Husk at tekster på over 5 – 10 linjer meget sjældent læses til ende.

  • Overvej at have to dokumenter: Et formelt/juridisk dokument, og et dokument, der er let at læse, men
    måske ikke helt juridisk korrekt.

  • Hvis I ikke kan få en reel og fuldt informeret tilladelse fra jeres brugere, skal I undlade at indsamle data.

Det dårlige eksempel:

De fleste brugere af Facebook er klar over, at deres personlige data bliver brugt til at målrette reklamer og andet indhold. Men det er langt de færreste brugere af Facebook, som virkelig forstår, hvordan deres data kan bruges og misbruges.

 

Et virkelig grelt eksempel er den russisk udviklede app Girls Around Me, som kombinerer frit tilgængelige data fra Facebook og Foursquare til at lave en stalker-app, hvor (typisk) mænd kan logge ind på appen, og få vist kvinder i nærheden med data om, hvornår de sidst har befundet sig på en bestemt lokation.

 

Appen vakte en del postyr, da den blev lanceret, og er sidenhen blevet fjernet fra Appstore.

Det gode eksempel:

I skrivende stund benytter TDC en cookie-popup, som giver brugerne valget mellem “Alle cookies” og “Kun nødvendige”. Det betyder, at brugeren med et enkelt klik kan fravælge alle cookies undtagen de tekniske cookies, som er nødvendige for at få sitet til at fungere.

 

Det er en simpel og brugervenlig måde at få accept til cookies på, og man har ovenikøbet mulighed for at dykke dybere ned i informationen og justere sit valg yderligere (hvilke dog nok gøres af de færreste).

 

TDC har dog valgt at farve “Alle cookies” knappen en tillokkende blå, mens “Kun nødvendige” knappen er hvid på en hvid baggrund. Her er der ingen tvivl om, hvad TDC ønsker af brugeren, og det kunne virksomheden godt have designet mere etisk.

bottom of page