Kronik i Børsen om Silicon Valleys støtte til Trump
Engang var Silicon Valley synonym med nørder, computerkode og en lettere venstresnoet ideologi med slogans som ”Do no evil” og ”Making the world more open and connected”. Men det var dengang! I dag ser vi den ene tech-boss efter den anden checke ind på Mar-a-Lago og falde på knæ for Donald Trump og MAGA-bevægelsens ideologier.

Den 7. januar meldte Mark Zuckerberg ud, at det var gået for vidt med censur og meningskontrol på Metas sociale platforme, hvorefter han proklamerede, at nu ville Facebook skære ned på fact-checking og bringe ytringsfrihed tilbage på platformen. Og så svor han troskab til Trumps kamp mod Europas undertrykkelse af ytringsfrihed på digitale platforme.
Men Zuckerberg var ikke den første tech-boss, der kyssede ringen. Elon Musk, som ellers var kendt som en elbilsproducerende ven af demokraterne, sprang i 2024 ud som full blown MAGA fan boy, der brugte sin nyerhvervede sociale platform, X, til at hjælpe Trump til magten – og i øvrigt støtte op om alt, hvad der kan kravle og gå af højreorienterede partier og bevægelser rundt om i verden.
Og for ikke at stå tilbage for de store drenge i skolegården, har Jeff Bezos meldt ud, at nu vil Amazon Prime producere hyldestdokumentar om den kommende first lady, Melania Trump. En dokumentar, som sandsynligvis har en målgruppe på to personer, der begge bor i et stort hvidt hus i Washington.
Vi er vidne til et afgørende vendepunkt i historien: det tidspunkt, hvor digital teknologi og internettet for alvor trådte ind i de voksnes rækker og blev politisk. Vi har i 30 år levet i en verden, hvor internettet blev hyldet til højre og venstre som et ubetinget fremskridt og en positiv og frisættende kraft. Danske regeringer kunne lave ufarlige og storladne erklæringer om ambitiøse digitale strategier, og bureaukrater i EU kunne få lov til at lave lovgivning som GDPR, DSA, DMA og AI Act, fordi det aldrig rigtig var farligt og betydningsfuldt i et stor- og geopolitisk perspektiv.
Men det er slut nu! De klogeste politikere (og her regner jeg Trump med) har forstået, at teknologi ikke alene er blevet en afgørende faktor for at vinde politiske valg, men også er blevet hele fundamentet for moderne samfund. Sociale medier som Meta, TikTok og X bestemmer, hvad vi taler om, mens algoritmer og kunstig intelligens bestemmer, hvad vi ser, hører, lærer, oplever og i sidste ende tænker. Og tech-bosser er jo heller ikke dumme. De er også begyndt at indse, at deres fremtid ikke længere bare afgøres af investorer og Excel-ark, men også i korridorerne i Bruxelles og ja, ved hoffet på Mar-a-Lago.
Det kan være fristende at se skiftet i Silicon Valley, som et lille opportunistisk sidespring: ”Nu kaster vi et par millioner dollars efter den orange gøgler, og når han er væk igen, er det back to business”. Men det ville være en stor fejl, for der er meget, der tyder på, at det ideologiske skift i Silicon Valley stikker dybere end overfladisk sykofanteri for den nye leder. De seneste par år, har man set flere og flere Silicon Valley milliardærer som Peter Thiel og Marc Andreessen komme med ideologiske udmeldinger, hvor der blæses til kamp mod demokrati og fri konkurrence, og hvor man til gengæld slår på tromme for stærke ledere og med neoplatoniske toner hylder de alvidende teknologikonger. En stærk og autokratisk leder i det hvide hus svinger derfor på mange måder fint sammen med de ideologiske strømninger i den amerikanske tech-branche, hvor man også i stigende grad hylder de stærke virksomhedsledere og de uovervindelige monopoler.
Så hvad betyder det for Danmark og Europa? Det betyder for det første, at den politiske kamp om teknologi for alvor er blevet blodig. Vi kan ikke længere overlade teknologipolitik til småbureaukrater, der laver hyggelovgivning. Nu kæmper Ursula von der Leyen og Christel Schaldemose mod selveste Donald Trump og hans trusler om at opløse NATO, hvis EU ikke ruller reguleringen af amerikanske tech-giganter tilbage. Og Europa er allerede begyndt at ryste på hånden. For et par dage siden meldte EU-Kommissionen ifølge Financial Times ud, at man ville genoverveje mange af de verserende sager mod de amerikanske tech-selskaber.
For det andet betyder det, at vi i Danmark og Europa måske bør begynde at indse, at den amerikanske teknologibranche – og dermed alle de produkter vi anvender i vores dagligdag – er slået ind på en ideologisk kurs, som i stigende grad kommer i konflikt med danske og europæiske værdier. Zuckerberg har åbenlyst erklæret krig mod EU's syn på, hvordan sociale medier skal fungere. Hvis han vinder den krig, betyder det, at en enkelt amerikansk virksomhedsleder, og ikke danske borgere, i sidste ende kommer til at bestemme, hvordan vi taler med vores venner, deltager i politiske samtaler og engagerer os i lokalt foreningsliv.
Det giver os en kæmpe udfordring, som handler om, at vi i stigende grad skal i gang med at løsrive os fra teknologiplatforme som Microsoft, Facebook, X, TikTok, som vi er blevet nærmest narkomanagtigt afhængige af over de seneste tyve år.
Men det skaber også helt nye forretningsmuligheder for at fylde hullerne ud efter de amerikanske tech-giganter. Vi får brug nye digitale platforme, som afspejler danske og europæiske værdier. Vi får brug for nye sociale medier til skoler og foreninger, nye samarbejdsplatforme til vores virksomheder og nye HR-platforme, der passer til det danske arbejdsmarked.
Så budskabet til politikerne og virksomhederne er det samme: På med bokse- og arbejdshandsker!
Comments